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Track Report 12/01 (c) Karin Hanssen
ALLEGORISING GERARD TER BORCH : Research, Appropriation and the Baroque Impulse in the Work of Karin Hanssen

Vanhoutte Kurt.- Allegorising Gerard ter Borch : Research, Appropriation and the Baroque Impulse in the Work of Karin Hanssen

Image and narrative online magazine of the visual narrative - ISSN 1780-678X - 13:3(2012), p. 66-83

Abstract

 

This article takes the context of practice-based research as a starting point to discuss the meta-critical potential of allegorical work. It is suggested that the baroque impulse in allegory today can be understood in terms of what Gregory Ulmer terms 'heuretics', an alternative hermeneutics that prompts the connotation of heresy in the field of interpretation and that, due to its logic of invention and creativity, seems to meet the requirements of art as research. The inherent theoretical sensitivity of allegory is more specifically exemplified by a detailed account of a recent installation by Belgian painter and researcher Karin Hanssen. Her The Borrowed Gaze/Variations GTB presents a series of appropriations of the famous Paternal Admonition by genre painter Gerard ter Borch, (1617–1681). This contribution proposes to understand the ten paintings, each one presenting a variation on the same Rückenfigur, along the lines of Walter Benjamin's theory of baroque allegory and to regard them as a step by step emancipation of the female figure. Through tracing the dialogue between the Benjaminean mode of allegory and Hanssen's successive appropriations I hope to show that The Borrowed Gaze/Variations GTB alters and ultimately enriches the original connotations of the Golden age.

 

Résumé

 

Cet article prend comme point de départ le contexte de la recherche artistique pour ouvrir une discussion sur le potentiel méta-critique de l’allégorie. L’impulsion baroque qu’on retrouve aujourd’hui dans l’allégorie peut-être interprétée comme ce que Gregory Ulmer qualifie de ‘heuretics’, une sorte d’herméneutique alternative qui incorpore la connotation d’hérésie et qui semble en même temps bien correspondre à l’idée de recherche artistique avec sa logique d’invention et de créativité. De manière plus spécifique, la sensibilité théorique inhérente à l’allégorie sera exemplifiée par l'analyse détaillée d’une installation récente conçue par Karin Hanssen, peintre et chercheuse belge. Son ouvrage The Borrowed Gaze/Variations GTB présente une série d’appropriations de la fameuse peinture Admonition paternelle de Gerard ter Borch (1617-1681). De ces dix peintures dont chacune présente une variation sur le même Rückenfigur, cet article présente une interprétation qui suit la théorie benjaminienne de l’allégorie, tout en proposant qu’il convient d’abord de les considérer comme la figuration de l’émancipation graduelle d’une figure féminine. En retraçant le dialogue entre l’allégorie benjaminienne d’une part et les appropriations successives par Hanssen d'autre part, j’espère pouvoir démontrer que The Borrowed Gaze/Variations GTB modifie et, en fin de compte, enrichit les connotations originelles de l'oeuvre qu’on associe d’avantage avec le Siècle d’Or aux Pays-Bas.

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